Home

Bourne houdt zich bezig met de communicatieve en creatieve positionering van organisaties. We vertalen uw ambitie in design en communicatie, van concept en strategie tot en met implementatie.

Innovatieve projectontwikkeling in Uithoorn

02.05.17
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-COUP-Kleine Weelde-Communicatie
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-COUP-Kleine Weelde-Communicatie

Urban producer COUP ontwikkelt het gebied Het Vrije Noortveen in Uithoorn. Een van de projecten die daar nu gestalte krijgt, is de groene enclave De Kleine Weelde. COUP realiseert hier samen met NOAHH architecten innovatieve woningen waarbij healthy ageing centraal staat. Met moderne en duurzame (domotica-)technieken dragen huis en omgeving namelijk bij aan een gezond leven.

Bourne is als communicatiepartner van COUP betrokken bij dit project. (schetsen: NOAHH)

Typeface voor de nationale Koreaanse tax free shop

31.03.17

Niet te missen op Incheon Airport, de nationale luchthaven van Zuid Korea: Lotte Duty Free. De grootste aanbieder van tax free artikelen in Korea, actief in een tiental landen in Azië, wil zijn activiteiten gaan uitbreiden. Om de herkenbaarheid te versterken, ontwikkelt Bourne een custom made lettertype voor Lotte. We beginnen met het volledige Latijnse alphabet, dat we vervolgens aanvullen met Cyrillische en Griekse karakters. Het font is daarmee bruikbaar in 89 talen. We werken hierbij samen met bureau Witvorm. In samenwerking met onze Koreaanse partners Total Impact en Yoon Design maken we ten slotte een Koreaanse versie.

Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-Lotte-Typeface-Typografie
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-Lotte-Typeface-Typografie

Urban Larsson. Naar het leven geschilderd

21.03.17
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-De Mesdag Collectie-Urban Larsson

Geschoold in de lijn van de oude meesters en uitsluitend schilderend naar model, geeft kunstenaar Urban Larsson zijn werken een geheel eigen karakter. Het levert fascinerende schilderijen op, of het nu een portret van oud-premier Wim Kok betreft of van ons koningspaar, om maar een paar van de door hem geportretteerde prominenten te noemen. Ook zijn landschappen, geschilderd in de openlucht, en zijn stillevens worden

gekenmerkt door een harmonieuze, uitgewogen compositie en een subtiel spel van licht en schaduw.

‘Urban Larsson. Naar het leven geschilderd’ is vanaf 26 april te zien in De Mesdag Collectie in Den Haag. Bourne verzorgt de marketingcommunicatie voor de tentoonstelling.

APPM maakt Nederland mooier

07.03.17

APPM Management Consultants ontwikkelt en transformeert gebouwen en gebieden vanuit de missie om Nederland mooier te maken. Op dit moment wordt een spin-off van APPM opgericht die zich expliciet richt op projecten die de transformatie van erfgoed vormgeven. Het nieuwe bedrijf wil Nederland mooier maken door historisch erfgoed te behouden door er iets aan toe te voegen, iets aan te veranderen en er vanuit een

 

 

verrassende, duurzame invalshoek naar te kijken.

Bourne is gevraagd de branding van het nieuwe bedrijf te verzorgen. We zijn nu bezig met het formuleren van de identiteit, bepalen van de positionering, de uitwerking in een huisstijl en de toepassing op een website. Wordt binnenkort vervolgd.

Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-APPM-positionering-design-corporate identity-branding

De Hollanders en Spinvis schrijven science fiction

20.02.17
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-De Hollanders-Spinvis-De Eersten

De Hollanders en Spinvis schrijven science fiction in hun nieuwe voorstelling ‘De Eersten’. Twee mannen en een vrouw brengen hun leven door in een volkomen van de buitenwereld afgesloten biosfeer. Geboren onder deze stolp zetten zij de missie voort die hun voorouders ooit zijn gestart: overleven in dit geïsoleerde systeem om zo de toekomst van de mens ook buiten Moeder Aarde te garanderen. Maar langzaam ontstaan er twijfels. Wat is de werkelijke aard van het experiment? En hoe lang moeten ze hier blijven?

Van de buitenwereld hebben ze al generaties lang niets meer vernomen…

Vanaf 25 maart is de nieuwe voorstelling in de Nederlandse theaters te zien. Eerder realiseerden De Hollanders en Spinvis al samen in ‘De Laatsten’, een voorstelling die alom werd bejubeld (NRC ****, Volkskrant ****).

Bourne is trotse partner van de Hollanders en verantwoordelijk voor het affiche van de voorstelling.

Aan de slag voor investeringsmaatschappij met karakter

18.01.17

Iedereen die bij Foreman Capital werkt, investeert persoonlijk in de bedrijven die de investeringsmaatschappij koopt. Dat gedeelde eigenaarschap creëert een enorme motivatie, gedrevenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Maar leg dat maar eens uit in een wereld waarin iedereen direct associaties (zo niet vooroordelen) heeft bij private equity. Daarom heeft het bedrijf tot dusver niet geïnvesteerd in naamsbekendheid en is het publiciteit uit de weg gegaan. Nu loopt Foreman echter op tegen het feit

dat mensen die de site bezoeken, te weinig van hen zien. Het is tijd geworden om zichzelf beter bekend te maken: niet om de publiciteit te zoeken of om beter gevonden te worden, maar uitsluitend om degene die hen vindt, waar voor zijn geld te geven.

Foreman Capital heeft Bourne gevraagd hen te begeleiden in een heldere positionering en profilering. Met veel plezier storten we ons in de wereld van private equity.

Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-Foreman-Capital-Positionering-Investeringsmaatschappij

Technische detacheerders kiezen voor Bourne

16.12.16

De bedrijven JACkLING, Bowers en Hartd zijn in heel Nederland actief met het detacheren van technisch personeel. Zij hebben dezelfde eigenaar, maar varen hun eigen koers. Bourne is gevraagd mee te denken over de merkstrategie en huisstijl van de drie bedrijven, waarbij het belangrijk is zichtbaar te maken dat de

organisaties familie zijn, maar wel elk hun eigen identiteit behouden.
De nieuwe huisstijlen passen we vervolgens toe op een aantal communicatiemiddelen, waaronder de websites. Een interessante opdracht voor ons, waarover we ons de komende tijd buigen.

Jaarverslag De Regenboog Groep scoort hoog bij Transparant Prijs

04.10.16

Gewonnen hebben ze hem niet, de Transparant Prijs van PwC, maar De Regenboog Groep heeft hoog gescoord met haar jaarverslag 2015. Op ‘communicatie’ scoorde de organisatie bijvoorbeeld maar liefst een Triple A-score. Hiermee zijn wij ook erg blij omdat Bourne verantwoordelijk is voor het concept en de realisatie ervan. Het concept bestaat eruit zowel mensen aan te spreken die met hun hart zijn betrokken bij De Regenboog Groep (vrijwilligers, medewerkers etc.) als mensen die er met hun hoofd bij betrokken zijn (fondsen, overheden etc.). Met infographics en facts & figures geven we inzicht in het verhaal achter de cijfers. Fotografie en interviews geven een beeld van de praktijk achter de feiten. Deze aanpak heeft zich dus geloond! Oordeel zelf.

Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-De Regenboog Groep-jaarverslag-infographic
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-De Regenboog Groep-jaarverslag-infographic

Van Lanschot brengt huisstijl onder in TheGrid

20.09.16
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-Van Lanschot-TheGrid-huisstijl-management

Van Lanschot Bankiers zoekt een tool om de huisstijl optimaal te beheren en makkelijk te kunnen delen met iedereen die communiceert in opdracht van de bank. Samen met Van Lanschot houdt Bourne alle in gebruik zijnde huisstijlelementen tegen het licht.
Het juiste en complete pakket huisstijlbouwstenen plaatsen we op

TheGrid, onze online huisstijltool.
Met TheGrid beschikt Van Lanschot over een veilig, centraal beheerd huisstijlmanagementsysteem waarop medewerkers en leveranciers altijd de juiste bestanden, richtlijnen en informatie kunnen vinden. Ook is de complete verzameling (corporate) beelden van Van Lanschot er te vinden en te downloaden.

Culturele fondsen erkennen bestaansrecht Asko|Schönberg

02.08.16

‘Asko|Schönberg is onze nationale voorhoedespeler, de avant-gardist van de moderne muziek. Dat is geen gemakkelijke rol, maar er moet ruimte zijn voor zulke avant-gardisten.’ Het bestaansrecht van Nederlands meest vermaarde ensemble voor moderne muziek staat voor componist Louis Andriessen en velen met hem buiten kijf.
Om ervoor te zorgen dat cultuurfondsen dezelfde mening zijn toegedaan, is een bevlogen en overtuigend ondernemingsplan belangrijk. Bourne denkt mee over de strategische plannen van Asko|Schönberg en de vertaling ervan in een helder verhaal en strakke vormgeving. Dit loont zich: het ensemble krijgt voor de periode 2017-2020 subisidie van zowel het AFK als het Fonds Podiumkunsten.

De online verslaglegging van het Van Gogh Museum

13.07.16
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-Van Gogh Museum-Jaarverslag
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-Van Gogh Museum-Jaarverslag

Sinds 2010 verzorgt Bourne de vormgeving, redactie, coördinatie en realisatie van het online jaarverslag voor het Van Gogh Museum. Dit bijzondere verslag bestaat uit een tijdlijn met highlights per maand, wat een mooi visueel overzicht geeft van wat er gedurende het jaar heeft gespeeld bij het museum. Naast deze tijdlijn bestaat het verslag uit een aantal downloadable pdf's. Elk jaar maken we een update van het verslag binnen het bestaande format, waardoor de kosten voor het Van Gogh Museum beperkt blijven. Voor het technische gedeelte werken we samen met NXTE. Het verslag over 2015 vind je hier.

Vancis zet bedrijf RSRCH in de markt

30.06.16

Met 45 jaar ervaring in het werkveld levert Vancis slimme ICT-oplossingen en oneindige capaciteit aan haar opdrachtgevers. Haar meest recente ontwikkeling betreft een digitale omgeving waarbinnen onderzoek herhaalbaar en schaalbaar kan worden uitgevoerd én waarbij de data veilig opgeslagen en bruikbaar zijn ook na afronding van het onderzoek. Deze dienst is zo uniek, dat er een speciaal bedrijf voor wordt opgericht. Bourne is verantwoordelijk voor het naamgevingstraject, de merkstrategie en de visuele identiteit van dit nieuwe bedrijf, dat de naam RSRCH krijgt. Radboud UMC is de eerste klant van RSRCH.

Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-Vancis-RSRCH-huisstijl-identiteit-naamgeving
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-Vancis-RSRCH-huisstijl-identiteit-naamgeving

Een nieuwe huisstijl voor De Regenboog Groep

23.05.16
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-De Regenboog Groep-huisstijl-identiteit
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-De Regenboog Groep-huisstijl-identiteit

De uitkomsten van het identiteitstraject dat we eerder met hen hielden, geven aanleiding tot een restyling van de huisstijl van De Regenboog Groep. Het mag allemaal wel wat rauwer, wat Amsterdamser en bovenal wat zelfbewuster. De uitdaging ligt er voor Bourne in een huisstijl te ontwikkelen die zowel de primaire doelgroep aanspreekt (kwetsbare Amsterdammers) als de zakelijke stakeholders. In tijden waarin de concurrentie groot is om vrijwilligers, donateurs en fondsen te werven, is het immers van groot belang de organisatie helder te positioneren in het speelveld van subsidieverstrekkers, politiek, beleid en formele zorginstellingen. We zijn trots op het resultaat.